DRODZY RODZICE
Dzień, w którym dziecko trafia do przedszkola jest bardzo ważny w jego życiu. Musi się rozstać z rodzicami i w nowym środowisku poradzić sobie z różnymi problemami. Tego dnia obawiają się również rodzice, oddając swoje dziecko pod opiekę obcym osobom. Niektórzy rodzice swoje lęki podświadomie przenoszą na dziecko. Niepokoją się, czy poradzi sobie ono z rozstaniem, czy będzie płakać, czy nauczycielce można zaufać...
Żeby proces adaptacyjny przebiegał sprawnie, musi zaistnieć ścisła współpraca między rodzicami a nauczycielami. Ich wspólny wysiłek ułatwi dzieciom przystosowanie się do nowego środowiska. JAK POMÓC DZIECKU W ADAPTACJI W PRZEDSZKOLU ?
Jak zminimalizować negatywne reakcje, unikając błędów w postępowaniu rodziców – oto kilka rad i wskazówek
1.Nie przeciągaj pożegnania w szatni. Pomóż dziecku rozebrać się ,pocałuj je i wyjdź, przekazując dziecko nauczycielowi.
2.Nie zabieraj dziecka do domu ,kiedy płacze przy rozstaniu. Jeśli zrobisz to choć raz, będzie wiedziało, że łzami można wszystko wymusić.
3.Kontroluj , co mówisz. Zamiast : „już możemy wracać do domu", powiedz „teraz możemy iść do domu". To niby niewielka różnica, a jednak pierwsze zdanie ma negatywny wydźwięk.
4.Nie wymuszaj na dziecku, żeby zaraz po przyjściu do domu opowiedziało, co wydarzyło się w przedszkolu – to powoduje niepotrzebny stres.
5.Jeśli dziecko przy rozstaniu płacze, postaraj się, żeby przez kilka dni odprowadzał je do przedszkola tata lub inna osoba z rodziny.
6.Staraj się określać ,kiedy przyjdziesz po dziecko w miarę dokładnie. Nie mów więc : „przyjdę po pracy", ponieważ dziecko nie wie, o której godzinie kończą pracę. Lepiej powiedzieć, odbiorę Cię z przedszkola po obiedzie, podwieczorku" Jest to dla dziecka dobra miara czasu, gdyż wie ,kiedy są posiłki. Najważniejsze jest to, by DOTRZYMAĆ SŁOWA.
7.Nie okazuj negatywnych emocji .Nie płacz, nie wracaj pod drzwi, gdy usłyszysz, że Twoja pociecha płacze. Takie zachowania u dziecka rozpoczynającego dopiero funkcjonowanie poza środowiskiem rodzinnym są zupełnie normalne. Kiedy jednak zobaczy, że rodzic czuje się niepewnie, będzie miało wrażenie, że dzieje się coś złego, a to potęguje Jego stres.
8.Każde dziecko uspokaja się w zasadzie po kilku minutach, ponieważ absorbują je nowi koledzy i zabawki. A życzliwa Pani przytuli, weźmie na kolana i uspokoi, zajmując jego uwagę czymś miłym i pozytywnym.
9.Tłumacz dziecku, że reguły obowiązujące w przedszkolu są dobre. Dzieci lubią,gdy ich świat jest uporządkowany i ma swoją harmonię. Brak zasad i wymogów ze strony nauczyciela sprawia, że dziecko odczuwa chaos, a to powoduje brak poczucia stabilności i bezpieczeństwa w nowym miejscu.
10.Wszystkie wątpliwości lub pytania kieruj do nauczyciela. To osoba ,która spędza z dzieckiem większość dnia, więc doskonale je zna i kompetentna w swoim zawodzie. Na pewno uzyskasz pomoc i osiągniesz porozumienie. Dziecko widząc, że rodzice rozmawiają z nauczycielem, czuje się bezpiecznie
11.Nigdy pod żadnym pozorem nie straszcie dziecka przedszkolem – jego wyobraźnia zadziała i będzie się przedszkola bało.
CZYNNIKI WPŁYWAJĄCE NA DOBRĄ ADAPTACJĘ
· racjonalne podjęcie decyzji · pozytywne myślenie o placówce · zaufanie do personelu · wcześniejsze dostarczenie dziecku doświadczeń przebywania z innym osobami bez mamy · umożliwienie kontaktów z innymi dziećmi · usamodzielnienie dziecka · okazywanie spokoju i poczucia bezpieczeństwa · bycie z dzieckiem po odebraniu z przedszkola / rozmowy, zabawy/
ADAPTACJĘ UTRUDNIA
· niepewność decyzji · brak zaufania do placówki · nieznajomość placówki · brak doświadczeń społecznych w kontaktach z innymi dziećmi · nadopiekuńczość, wyręczanie dziecka w czynnościach samoobsługowych · pośpiech, zdenerwowanie, spóźnianie do przedszkola · brak jasnych reguł, postanowień, zmienność decyzji ze strony rodziców.
Postarajmy się wspólnie przejść przez ten trudny okres w życiu dziecka a osiągniemy sukces i dziecko stanie się szczęśliwym wychowankiem.
Nasze Przedszkole organizuje i prowadzi działania wspomagające rozwój i edukację dzieci, które służą wyrównywaniu szans edukacyjnych oraz rozwijaniu talentów i uzdolnień.
Przedszkole przyjazne dzieciom i ich rodzicom
- poznaje potrzeby i oczekiwania dzieci - jest to diagnoza dzieci /IX każdego roku/
- wspiera dzieci z deficytami rozwojowymi : są to indywidualne programy edukacyjno-terapeutyczne / dla dzieci z Orzeczeniem/, zajęcia wyrównawcze, kompensacyjne, jest to fachowa pomoc nauczyciela pedagogiki specjalnej - oligofrenopedagoga, jest to rozwijanie kompetencji emocjonalno - społecznych
- zapewnia pomoc logopedyczną - są to badania przesiewowe/IX każdego roku/, zajęcia logopedyczne dla dzieci, warsztaty i konsutacje dla rodziców,
- rozwija talenty, zainteresowania i uzdolnienia - organizuje zajęcia plastyczne, taneczne, wokalne i teatralne, umożliwia wychowankom branie udziału w konkursach, przeglądach, występach artystycznych
|